Informatie over het coronavirus COVID-19

Hier kun je terecht voor relevante landelijke en regionale informatie rondom het coronavirus COVID-19. Je vindt hier FAQ's, nieuws, de noodverordeningen Haaglanden en handige links. Vragen over het toepassen van de noodverordeningen kun je stellen bij je gemeente. Veiligheidsregio Haaglanden houdt de ontwikkeling met betrekking tot het coronavirus (COVID-19) nauwlettend in de gaten en volgt de actuele updates en adviezen van het RIVM, de GGD en GHOR.

Meer informatie

  • Er is op vrijdag 24 april een aanwijzing verboden gebieden en locaties (barbecue) vastgesteld in de Veiligheidsregio Haaglanden. Dit treedt met onmiddellijke ingang in werking. 

    Op vrijdag 24 april is besloten om met onmiddellijke ingang barbecueën te verbieden: 

    • In de meeste parken/recreatiegebieden in de gemeenten Den Haag, Delft en Westland;
    • Op het strand in de gemeenten Den Haag en Westland. 

    De specifieke locaties waarvoor dit barbecueverbod geldt, staan in de aanwijzing die je hiernaast bij de downloads vindt. 

    Voor vragen over dit barbecueverbod kun je terecht bij de gemeente. 

     

     

  • Corona-teststraat voor de regio

    Vanaf dinsdag 21 april kunnen patiënten in de regio’s Haaglanden en Hollands Midden na verwijzing gebruikmaken van de zogenoemde Mobiele COVID-19 Post (MCP) bij het Cars Jeans Stadion van ADO Den Haag. Dit is een teststraat waar mensen getest worden op het coronavirus.

    In de teststraat kunnen patiënten terecht die door hun huisarts zijn aangemeld. Als de huisarts besluit dat een patiënt direct door een arts beoordeeld moet worden gaat de patiënt naar één van de vijf huisartsenposten in de regio die zijn ingericht als triagecentra voor corona. In andere gevallen, conform het landelijk testbeleid, kan de huisarts patiënten direct voor een test aanmelden bij de MCP bij het Cars Jeans Stadion. De MCP is zeven dagen per week geopend van 8.00 uur tot 22.00 uur.  

    Drive through

    In de MCP blijven patiënten in de auto zitten om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. ADO Den Haag heeft hiervoor belangeloos haar locatie ter beschikking gesteld als goed bereikbaar, centraal punt in de regio. Na registratie van de patiënt wordt er een uitstrijk afgenomen uit de neusholte en wordt er eventueel ook direct bloed afgenomen voor diagnostiek.

    Mobiel laboratorium

    De neusuitstrijk kan op locatie direct worden afgenomen in het mobiele laboratorium dat beschikbaar is gesteld door het Ministerie van Defensie. De testen worden in een microbiologisch laboratorium uitgevoerd. De huisarts ontvangt binnen 24 tot 48 uur de uitslag. Op termijn kan in de MCP ook snelle diagnostiek uitgevoerd worden. Hierdoor kan de uitslag van de coronatest voor spoedgevallen in minder dan een uur bekend zijn.

    ICT-infrastructuur

    Voor de MCP is een ICT-infrastructuur ontwikkeld die voor alle huisartsen in de regio eenvoudig beschikbaar is. Dit systeem bundelt informatie, zodat de huisarts een compleet overzicht ontvangt met de klachten en het risicoprofiel van de patiënt, de testresultaten en het verslag van de arts-microbioloog. Als de patiënt toestemming geeft kunnen deze gegevens ook op anonieme wijze ingezet worden om beter inzicht te krijgen in de klinische verschijnselen van het coronavirus en de verspreiding ervan in de regio.

    Samenwerking bij totstandkoming MCP

    De MCP is namens het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) regio West uitgevoerd door een aantal aangesloten ketenpartners. Zorgverzekeraar CZ, vertegenwoordiger van de zorgverzekeraars in de regio, is ook nauw betrokken bij het project. Dit heeft ertoe geleid dat de diagnostiek in de MCP binnen de zorgverzekering valt. Ook ADO Den Haag en Defensie zijn betrokken.

    In de downloads naast deze faq's vind je het officiele persbericht over de corona-teststraat voor de regio.

  • Die kun je vinden in de downloads naast deze faq's.

  • Informatie over de verlengde maatregelen in Nederland vind je op de website van de Rijksoverheid. Informatie over wat de gemeente doet vind je op de website van je eigen gemeente. 

  • De noodverordeningen gelden voor de regio Haaglanden. Voor vragen kun je terecht bij je eigen gemeente, of de gemeente waar het noodverordeningspunt van toepassing is. Ook kun je kijken bij de vragen en antwoorden die zijn opgesteld rondom de nieuwe noodverordening van 2 april 2020. 

  • Een noodverordening kan in Nederland door een burgemeester of gezaghebber worden vastgesteld als er sprake is of serieuze vrees bestaat van ernstige wanordelijkheden of van rampen of zware ongevallen. De burgemeester of gezaghebber is dan bevoegd om bevelen te geven die hij ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig acht. Dit betekent dus dat op gemeentelijk niveau de burgemeester en op regionaal niveau de voorzitter van de veiligheidsregio (een van de burgemeesters in de veiligheidsregio) die noodverordening vaststelt. Naast deze faq's kun je de noodverordeningen van de regio Haaglanden met betrekking tot het coronavirus vinden.

  • Een noodverordening maakt het mogelijk om te kunnen handhaven daar waar dat nodig is in geval van een bepaalde omstandigheid. Hierbij kan worden afgeweken van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften. Naast de faq's op deze webpagina vind je alle noodverordeningen van de regio Haaglanden met betrekking tot het coronavirus.

  • De corona-uitbraak heeft een grote impact op de Nederlandse samenleving. Diverse instanties zijn hulplijnen gestart om die mensen te helpen. Hier een overzicht.

    Het landelijk informatienummer

    Het landelijk informatienummer van de Rijksoverheid voor vragen over het coronavirus is 0800-1351 (gratis). Dit informatienummer is elke dag van 8.00 tot 22.00 uur te bereiken. Voor vragen over ernstige gezondheidsklachten geldt: neem (telefonisch) contact op met de huisarts.

    GGD Haaglanden

    Gezondheidsgerelateerde vragen? GGD Haaglanden heeft een informatienummer via 070-3537240.

    Rode Kruis

    Het Rode Kruis heeft een hulplijn opgezet voor mensen die een luisterend oor nodig hebben of hulpvragen hebben omdat ze in quarantaine of thuisisolatie zitten. Dit nummer is zeven dagen per week van 9.00 tot 21.00 uur bereikbaar op 070-4455 888 (gebruikelijke belkosten).

    De Luisterlijn


    Ook de Luisterlijn is de hele dag bereikbaar voor mensen die zich geconfronteerd voelen door de coronacrisis en hierover willen praten. Dat kan dag en nacht via 0900-0767 (gebruikelijke belkosten).

    ANBO

    Ouderen die graag een praatje willen maken of met specifieke vragen zitten, kunnen zeven dagen per week bellen met ouderenorganisatie ANBO. De medewerkers zijn van 9.00 tot 21.00 uur op 0348-466 666 (gebruikelijke belkosten) bereikbaar voor zowel leden als niet-leden.

    De Kindertelefoon

    Kinderen kunnen net zoals in niet-coronatijden gratis en anoniem bellen met de vrijwilligers van De Kindertelefoon. Dat kan elke dag tussen 11.00 en 21.00 uur via 0800-0432 (gratis).

    Nationaal Ouderenfonds

    Het Nationaal Ouderenfonds vindt dat online contact nu nog belangrijker is en is daarom de Helpdesk Welkom Online gestart. Ouderen kunnen hier vragen stellen over bijvoorbeeld videobellen en sociale media, maar ook over waar de laatste informatie over het coronavirus te vinden is. De helpdesk is op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur te bereiken op 088-344 2000 (gebruikelijke belkosten).

    Ouderen-Infolijn

    Daarnaast heeft ook seniorenorganisatie KBO-PCOB een hulplijn. Deze is van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur te bereiken op 030-3 400 600.

    MIND Korrelatie

    Mensen met psychische en sociale problemen kunnen terecht bij experts van MIND Korrelatie. Zij zijn op werkdagen tussen 9.00 en 22.00 uur bereikbaar via 0900-1450 (gratis). Ook worden doordeweeks via een livestream vragen beantwoord door deskundigen en ervaringsexperts.

    113 Zelfmoordpreventie

    Mensen met zelfmoordgedachten kunnen bellen of chatten met de medewerkers. Hier luistert iemand naar je en denkt iemand met je mee om een stap richting hulp te zetten. De hulplijn is er ook voor naasten die zich zorgen maken om een ander en advies willen vragen. De hulplijn is anoniem bereikbaar via de chat op www.113.nl en via het telefoonnummer 0900-0113. Beide zijn 24/7 geopend.

    Hartstichting

    Hart- en vaatpatiënten kunnen volgens de Hartstichting ernstig ziek worden door het coronavirus en lopen meer kans om eraan te overlijden. Patiënten die die zich zorgen maken of onzeker zijn, kunnen contact opnemen via chat of telefoon. De Hartstichting is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via het telefoonnummer 0900-3000 300 (9.00-13.00 uur) en via de chatknop op de website (8.30-16.30 uur).

    KVK

    Ondernemers die vragen hebben over speciale coronaregelingen kunnen bellen met het KVK Coronaloket. Medewerkers beantwoorden elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur vragen via 0800-2117 (gratis).

    Mantelzorglijn

    MantelzorgNL heeft de meestgestelde vragen al op een rij gezet, maar mantelzorgers die de richtlijnen van de overheid met betrekking tot hun situatie nog onduidelijk vinden, kunnen op werkdagen contact opnemen. Dat kan tussen 9.00 en 18.00 uur op 030-760 60 55 (gebruikelijke belkosten).

    Monuta Uitvaart Hulplijn

    Monuta heeft voor mensen die iemand verloren hebben een hulplijn opgezet. Er zijn namelijk coronamaatregelen over uitvaarten opgesteld en daar zijn veel vragen over. De Uitvaart Hulplijn is de hele week van 9.00 tot 21.00 uur te bereiken via 0800-7236274 (gratis).

  • Je vindt de symptomen en bijhorende richtlijnen op de website van het RIVM

  • Je vindt alle geldende maatregelen op de website van de Rijksoverheid.

  • In tijden van een crisis als deze trekken brandweer, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), politie en gemeenten samen op. Samen doen we er alles aan om zo snel mogelijk terug te keren naar de dagelijkse, normale situatie. De partijen hebben allemaal hun eigen taken en verantwoordelijkheden. De voorzitter van de veiligheidsregio is in deze crisis verantwoordelijk voor de aanpak in onze regio (Haaglanden). De burgemeesters zijn verantwoordelijk voor een goede vertaling van de maatregelen naar de inwoners in zijn/haar gemeente. 

  • Ja, er worden aanvullend door de gemeenten maatregelen getroffen om invulling te geven aan de noodverordening. Om te zien wat die maatregelen zijn, verwijzen we je door naar de website van de gemeente waarin je woont.

  • Ga naar de website van het Rode Kruis.

    Voor uitleg in simpele taal over o.a. het coronavirus is de website steffie.nl in het leven geroepen. 

    Gezondheidsgerelateerde vragen? GGD Haaglanden heeft een informatienummer via 070-3537240.

  • Op deze website van het RIVM kun je de cijfers bekijken van het aantal besmettingen in ons land en andere landen.

    Bekijk deze pagina op de website van GGD Haaglanden voor meer informatie over de besmettingen in onze regio Haaglanden.

  • De Kamer van Koophandel Haaglanden heeft een coronaloket geopend. 

    Informatie over de regelingen voor banen en economie van het kabinet voor ondernemers en zzp-ers vind je hier. 

  • Hiernaast bij de downloads vind je het 'Besluit recreatief nachtverblijf'. Dat gaat over vakantieverblijven per 11 mei 2020. 

  • Tot 2 juni aanstaande geldt dat horecagelegenheden, zowel aan het strand als in het centrum van een gemeenten, gesloten moeten zijn. Verkoop van etenswaren mag alleen wanneer die niet ter plaatse genuttigd worden (zogenoemde take away) en dit mag ook niet op het terras.

    Meer informatie vind je bij downloads in het bestand 'Toelichting horeca strand'. 

  • SteffieCorona

    Steffie legt het uit

    Steffie legt op Steffie.nl moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Nu vind je hier ook informatie over het coronavirus. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!

    Alleen samen krijgen we corona onder controle